P R I N C I P Y  Z A Č Í T  S P O L U

Program Začít spolu se řídí několika základními principy, které podporují individuální rozvoj dítěte, jeho samostatnost a spolupráci s ostatními. 

Mezi hlavní principy patří:

1. Individuální přístup k dětem

Každé dítě je jedinečné a má svůj vlastní styl poznávání světa. Program Začít spolu respektuje individuální tempo a potřeby každého dítěte, čímž podporuje jeho přirozený rozvoj a sebevědomí.

2. Aktivní zapojení dětí do vzdělávání

Děti se učí nejlépe, když jsou aktivními tvůrci svého poznávání. Program podporuje jejich samostatnost a zodpovědnost tím, že si mohou vybírat činnosti, plánovat svou práci a hodnotit vlastní pokrok.

3. Centra aktivit

Třída je rozdělena do několika center aktivit, kde děti pracují v malých skupinkách. Každé centrum se zaměřuje na jinou oblast rozvoje, například předčtenářskou gramotnost, předmatematickou gramotnost, pokusy a objevy, dramatickou výchovu, výtvarnou tvorbu nebo konstrukční činnosti. Díky tomu děti objevují nové dovednosti hravou a přirozenou formou.

4. Spolupráce s rodiči

Program Začít spolu klade velký důraz na partnerskou spolupráci mezi mateřskou školou a rodinou. Rodiče se mohou aktivně zapojit do vzdělávání svého dítěte prostřednictvím společných aktivit, workshopů a pravidelných konzultací s pedagogy.

5. Integrované učení v souvislostech

Místo izolovaného předávání znalostí se děti učí v souvislostech – propojují různé oblasti poznání prostřednictvím projektového učení. Tím lépe chápou svět kolem sebe a rozvíjejí svou schopnost kritického myšlení.

6. Respektující a bezpečné prostředí

Program vytváří podnětné a přátelské prostředí, kde se děti cítí bezpečně a mohou vyjadřovat své názory, sdílet nápady a učit se spolupráci s ostatními. Pedagogové podporují vzájemný respekt a důvěru mezi dětmi.

7. Rozvoj samostatnosti a odpovědnosti

Děti se učí plánovat svou práci, hodnotit své pokroky a přijímat zodpovědnost za své rozhodnutí. Tím si osvojují důležité dovednosti pro budoucí život, jako je organizace práce, sebedůvěra a schopnost řešit problémy.

8. Hodnocení zaměřené na pokroky dítěte

V programu Začít spolu se využívá formativní hodnocení, které sleduje individuální pokrok dítěte a podporuje jeho motivaci k dalšímu rozvoji.

Tyto principy pomáhají dětem získat pevné základy pro další vzdělávání i osobní růst. Program Začít spolu podporuje radostné a smysluplné poznávání světa, které vychází z přirozené zvídavosti dítěte